دورة ابتدایی یکی از دوره های مهم تحصیلی است که در رشد

 تربیت و تکوین شخصیت تأثیر بسزایی دارد، این دوره را دوره تأدیب

  ، خلاقیت و بروز استعدادهای عمومی و کودکی سوم گفته اند

  و در ایران معمولاً گروه سنی (۱۰ ـ ۶ )ساله را شامل می شود

. صاحب نظران علم اقتصادآموزش و پرورش و علوم تربیتی و

مدیریت آموزشی،  سر مایه گذاری در این دوره را به منظور تعمیم

  آموزش همگانی و رشد ابعاد وجود کودکان بهترین سرمایه گذاری می دانند

 

اهمیت مدیریت دبستانها

از آنجا که مدیران مدارس نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی

سازماندهی رهبری ، هماهنگی نظارت و ارزشیابی و برقراری

 روابط مؤثر با دانش آموزان و کارکنان مدرسه دارند و در توفیق کارکنان و

 سلامت جسمی و روانی اخلاقی و پیشرفت علمی

 دانش آموزان و افزایش و کارآیی واثربخشی به ویژه

 در مدارس ابتدایی تأثیر بسزایی دارند،

 باید در انتخاب و انتصاب آنان دقت کافی بعمل آید

 و این نقش را به افرادی که با تقوی َ ـ کاردان و با تجربه و

 برخوردار از هنر و علم مدیریت و تعلیم و تربیت هستند سپرد.

 باید همواره این باور را تقویت کردکه دبستان

  یک سازمان اجتماعی است که با تمام تصمیم های آن به وسیله

 همه معلمان و سایر کارکنان با رهبری مدیر مدرسه باید اجرا شود

و مدیریت بر کودکان و کار کردن با آنان امری است ظریف ، دقیق ، حساس ،

 مفید و مؤثر و کار با کودکان ، صبر و آرامش ، دلسوزی ، و وقت گذاری ،

 عشق به کودکان و آگاهی از دنیای پرشور و حساس آنان را می طلبد.

براساس نظرخواهی از هفتاد و پنج مدیر موفق و برجسته

در یکی از کشورهای خارجی ویژگی های زیر برای مدیرانی

 که در نقش رهبران آموزشی انجام وظیفه می کنند برشمرده شده است

ـ داشتن کمال و ثبات و استواری

ـ داشتن اعتماد به نفس

ـ منصف بودن

ـ قاطعیت در تصمیم گیری و عمل

ـ قضاوت صحیح هنگام تصمیم گیری

- امین و قابل اطمینان بودن

ـ با وجدان و وفادار به قول خود بودن

ـ در رفع مشکلات کوشا بودن

ـ وظیفه شناس بودن و انضباط داشتن در کارها

ـ داشتن حس پذیرش مسئولیت

ـ داشتن رفتاری الهام بخش و نفوذگذار

ـ رعایت احوال دیگران

ـ داشتن حس تعاون و همکاری

ـ پندگیری از اشتباهات گذشته

ـ به کارگیری خلاقیت و ابتکار در عمل

۴) انتظار متقابل مدیر و معلمان از یکدیگر چیست ؟

▪ به طور کلی انتظارات مدیر در برابر معلمان را می توان در موارد زیر پیدا کرد:

۱) اهداف کلی

۲) اهداف فرعی

ـ هدف کلی :

بهبود ارتقای کیفیت آموزش در دبستان

ـ اهداف فرعی :

۱) ایجاد علاقه در دانش آموزان نسبت به فرآیند یادگیری

۲) توسعه روش های خودآموزی گروهی و خلاقیت

۳) ایجاد جو اعتماد و احساس امنیت در مدرسه

 (در گروه معلمان و دانش آموزان )

۴) آموزش خانواده ها برای همکاری صحیح با مدرسه و معلمان .

● در خصوص راه کارهای پیشنهادی :

۱) فراهم آوردن شرایط و موفقیت و احساس رضایت و خودباوری مثبت

 در هر دانش آموز با یافتن نکات مثبت و توانایی ها در آنها.

۲) استفاده از روش های فعال تدریس و بازی های آموزشی .

۳) کم کردن حجم تکلیف شب

۴) گسترش روش های کار گروهی ، گردش علمی ـ تحقیق و مطالعه

ـ آموزش شیوه های مطالعه کتاب به دانش آموزان که در این مورد ابتدا

خود معلم باید با شیوه مطالعه آشنایی داشته باشد.

ـ پیش بینی یک ساعت برای مطالعه آزاد در کلاس ها

ـ گسترش کتابخانه مدرسه ـ طرح تکلیف های متنوع و خودآموزنده

ـ احترام و محبت به بچه ها و اولیای آنها

ـ نداشتن تذکر خشن و تنبیه نکردن دانش آموزان در برابر خطاهای احتمالی

 ـ حمایت از دانش آموزان در برابر مشکلات و ضعف های کاری

ـ حمایت از فکرهای تازه و خلاقانه دانش آموزان برای اجرا و به ثمر رساندن کارها.

ـ اما انتظارات معلمان در برابر مدیر را نیز می توان در موارد زیر جستجو کرد:

۱ ـ درک هر معلم و ویژگی های او و از میان برداشتن تبعیض .

۲) چشم پوشی از اشتباهات و خطاهای همکاران .

۳) یادآوری وظایف همکاران و دادن تذکر به صورت خیلی محترمانه و خصوصی

۴) محرم اسرار آموزگاران بودن .

۵) ارزشیابی هر معلم در حد توان و کارایی خود او نه در مقایسه با دیگران .

۶) داشتن صداقت و صمیمیت در قول و عمل .

۷) فعال بودن مدیر در فعالیت های آموزشگاه .