مدیران دوره ابتدایی رابرچه اساسی انتخاب کنیم
دورة ابتدایی یکی از دوره های مهم تحصیلی است که در رشد
تربیت و تکوین شخصیت تأثیر بسزایی دارد، این دوره را دوره تأدیب
، خلاقیت و بروز استعدادهای عمومی و کودکی سوم گفته اند
و در ایران معمولاً گروه سنی (۱۰ ـ ۶ )ساله را شامل می شود
. صاحب نظران علم اقتصادآموزش و پرورش و علوم تربیتی و
مدیریت آموزشی، سر مایه گذاری در این دوره را به منظور تعمیم
آموزش همگانی و رشد ابعاد وجود کودکان بهترین سرمایه گذاری می دانند
● اهمیت مدیریت دبستانها
از آنجا که مدیران مدارس نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی
سازماندهی رهبری ، هماهنگی نظارت و ارزشیابی و برقراری
روابط مؤثر با دانش آموزان و کارکنان مدرسه دارند و در توفیق کارکنان و
سلامت جسمی و روانی اخلاقی و پیشرفت علمی
دانش آموزان و افزایش و کارآیی واثربخشی به ویژه
در مدارس ابتدایی تأثیر بسزایی دارند،
باید در انتخاب و انتصاب آنان دقت کافی بعمل آید
و این نقش را به افرادی که با تقوی َ ـ کاردان و با تجربه و
برخوردار از هنر و علم مدیریت و تعلیم و تربیت هستند سپرد.
باید همواره این باور را تقویت کردکه دبستان
یک سازمان اجتماعی است که با تمام تصمیم های آن به وسیله
همه معلمان و سایر کارکنان با رهبری مدیر مدرسه باید اجرا شود
و مدیریت بر کودکان و کار کردن با آنان امری است ظریف ، دقیق ، حساس ،
مفید و مؤثر و کار با کودکان ، صبر و آرامش ، دلسوزی ، و وقت گذاری ،
عشق به کودکان و آگاهی از دنیای پرشور و حساس آنان را می طلبد.
براساس نظرخواهی از هفتاد و پنج مدیر موفق و برجسته
در یکی از کشورهای خارجی ویژگی های زیر برای مدیرانی
که در نقش رهبران آموزشی انجام وظیفه می کنند برشمرده شده است
ـ داشتن کمال و ثبات و استواری
ـ داشتن اعتماد به نفس
ـ منصف بودن
ـ قاطعیت در تصمیم گیری و عمل
ـ قضاوت صحیح هنگام تصمیم گیری
- امین و قابل اطمینان بودن
ـ با وجدان و وفادار به قول خود بودن
ـ در رفع مشکلات کوشا بودن
ـ وظیفه شناس بودن و انضباط داشتن در کارها
ـ داشتن حس پذیرش مسئولیت
ـ داشتن رفتاری الهام بخش و نفوذگذار
ـ رعایت احوال دیگران
ـ داشتن حس تعاون و همکاری
ـ پندگیری از اشتباهات گذشته
ـ به کارگیری خلاقیت و ابتکار در عمل
۴) انتظار متقابل مدیر و معلمان از یکدیگر چیست ؟
▪ به طور کلی انتظارات مدیر در برابر معلمان را می توان در موارد زیر پیدا کرد:
۱) اهداف کلی
۲) اهداف فرعی
ـ هدف کلی :
بهبود ارتقای کیفیت آموزش در دبستان
ـ اهداف فرعی :
۱) ایجاد علاقه در دانش آموزان نسبت به فرآیند یادگیری
۲) توسعه روش های خودآموزی گروهی و خلاقیت
۳) ایجاد جو اعتماد و احساس امنیت در مدرسه
(در گروه معلمان و دانش آموزان )
۴) آموزش خانواده ها برای همکاری صحیح با مدرسه و معلمان .
● در خصوص راه کارهای پیشنهادی :
۱) فراهم آوردن شرایط و موفقیت و احساس رضایت و خودباوری مثبت
در هر دانش آموز با یافتن نکات مثبت و توانایی ها در آنها.
۲) استفاده از روش های فعال تدریس و بازی های آموزشی .
۳) کم کردن حجم تکلیف شب
۴) گسترش روش های کار گروهی ، گردش علمی ـ تحقیق و مطالعه
ـ آموزش شیوه های مطالعه کتاب به دانش آموزان که در این مورد ابتدا
خود معلم باید با شیوه مطالعه آشنایی داشته باشد.
ـ پیش بینی یک ساعت برای مطالعه آزاد در کلاس ها
ـ گسترش کتابخانه مدرسه ـ طرح تکلیف های متنوع و خودآموزنده
ـ احترام و محبت به بچه ها و اولیای آنها
ـ نداشتن تذکر خشن و تنبیه نکردن دانش آموزان در برابر خطاهای احتمالی
ـ حمایت از دانش آموزان در برابر مشکلات و ضعف های کاری
ـ حمایت از فکرهای تازه و خلاقانه دانش آموزان برای اجرا و به ثمر رساندن کارها.
ـ اما انتظارات معلمان در برابر مدیر را نیز می توان در موارد زیر جستجو کرد:
۱ ـ درک هر معلم و ویژگی های او و از میان برداشتن تبعیض .
۲) چشم پوشی از اشتباهات و خطاهای همکاران .
۳) یادآوری وظایف همکاران و دادن تذکر به صورت خیلی محترمانه و خصوصی
۴) محرم اسرار آموزگاران بودن .
۵) ارزشیابی هر معلم در حد توان و کارایی خود او نه در مقایسه با دیگران .
۶) داشتن صداقت و صمیمیت در قول و عمل .
۷) فعال بودن مدیر در فعالیت های آموزشگاه .
.